۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۷:۵۹
کد خبر: 81751634
T T
۰ نفر
برداشت 12میلیارد دلاری ازصندوق توسعه؛ از جنجال سازی تا واقعیت

تهران- ایرنا- تیم اقتصادی دولت یازدهم این روزها در حالی با انتشارخبر برداشت 12 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی در نوك تیز حمله منتقدان خود قرار گرفت كه تمركز بر سخنان رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد كه انتقاد وی به نحوه رفتار بانك مركزی در گذشته بوده است.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش بود اظهاراتی از سوی صفدر حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در حاشیه جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مبنی بر انتقاد از نحوه دسترسی بانك مركزی به حساب‌های این صندوق اعلام شد، اظهاراتی كه چند روز بعد توسط رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تكذیب واعلام شد این برداشت مربوط به دوره گذشته بوده است.
ماجرا از آنجا آغاز شد كه روز10 شهریور ماه اخباری از اظهارات رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در حاشیه جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران منتشر شد كه براساس آن از نامه‌نگاری با رئیس‌جمهور درباره تخلفات بانك مركزی در استفاده غیرقانونی از منابع این صندوق خبر داده بود.
در این اخبار آمده بود كه حسینی با انتقاد شدید نسبت به عملكرد بانك مركزی در هزینه‌كرد منابع صندوق توسعه ملی، گفت: بانك مركزی متاسفانه محرم خوبی برای پول‌های صندوق توسعه ملی در گذشته نبوده اما براساس سیاست‌های كلی برنامه ششم كه به تازگی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مدیریت حساب‌های صندوق توسعه ملی از سال آینده از بانك مركزی مستقل می‌شود كه این یك نگاه بسیار هوشمندانه‌ است و پایه استقلال بانك مركزی را هم می‌سازد.
براساس این اخبار رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، افزود: این رویكرد و تصمیم مقام معظم رهبری، بانك مركزی را از وابستگی به درآمدهای نفتی و تولید پول پرقدرت دور می‌كند و به این وسیله، منابع صندوق توسعه ملی در تولید و صادرات كشور هزینه می‌شود.
بازتاب این اخبار نادرست در برخی از رسانه ها كافی بود تا منتقدان با قضاوتی مغرضانه دولت یازدهم را به باد انتقاد گرفته و حتی از این برداشت به عنوان بمب بزرگ اقتصادی و بی انضباطی مالی دولت یاد كنند.

** اما واقعیت چه بود؟
اظهارات حسینی درحالی بازتاب نادرستی در رسانه ها داشت كه رییس صندوق توسعه ملی در جلسه مذكور به گونه ای دیگر سخن گفته بود. آنچه حسینی اعلام كرده‌است، دقیقا به این شرح است: «در سال جاری پیش بینی ورودی صندوق توسعه ملی با توجه به كاهش شدید قیمت نفت، 5 میلیارد دلار است. این در حالی است كه 12 میلیارد دلار حكم در قانون بودجه سال 94 برای برداشت از صندوق، مصوب شده است.»
از سوی دیگر آنچه درباره برداشت منابع از صندوق توسعه ملی مطرح شده، دقیقا مصوبه مجلس شورای اسلامی و برای اجرای پروژه‌های مصوب است.
این تناقضات سبب شد روابط عمومی صندوق توسعه با انتشار سخنان رییس صندوق توسعه ملی نسبت دادن این برداشت به دولت در برخی رسانه ها را ناشی از برداشت نادرست آنها از این مصاحبه اعلام كند.
اما در پی این ماجرا اكبر سهیلی پور عضو هیات نظارت صندوق توسعه ملی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص درستی یا نادرستی برداشت 12 میلیارد دلاری از منابع صندوق، گفت: اصولا اعتقاد داریم كه صندوق توسعه ملی صاحب حسابی در بانك مركزی است؛ مانند سایر كسانی كه در بانك‌ها حساب دارند و صاحب اختیار آن هستند، بنابراین باید مصرف آن با مجوز صاحب حساب صورت گیرد.
وی با بیان آنكه در سال‌های اخیر همواره پیش آمده كه برداشت‌هایی از حساب صندوق توسعه ملی انجام شده كه با اجازه مستقیم صاحب حساب نبوده است، توضیح داد: این در حالی است كه برخی دستگاه‌ها بعد از صدور مجوز مستقیم به بانك مركزی مراجعه كرده و منابع لازم را برداشت می‌كردند، اما معتقدیم كه صندوق توسعه ملی صاحب حساب است و باید دستور برداشت از سوی آن انجام شود.
این اظهارات نشان می‌دهد آنچه مورد انتقاد رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی است، اقداماتی است كه در گذشته انجام شده و تاكید عضو هیات نظارت صندوق توسعه ملی نیز این موضوع را تایید می‌كند اما با این حال منتقدان تلاش دارند آن را به دولت كنونی نسبت دهند.

** صفدر حسینی دست به قلم شد
اما با بالا گرفتن انتقادها حسینی رییس صندوق توسعه ملی این بار خود به میدان آمد و توضیحاتی را در این خصوص ارایه كرد.
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در خصوص بازتاب اظهار نظرهایش در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی تهران توضیحاتی را ارایه داد.
وی می نویسد: در روزهای اخیر، در خصوص اظهار نظرهای اینجانب در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی تهران درباره نحوه تعامل صندوق توسعه ملی و بانك مركزی، بازتاب ها و تفسیرهای زیادی منتشر شد. آنچه مورد انتقاد بنده بود و به طور روشن در مقابل دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی بیان و در بخش‌های مختلف خبری نیز پخش شد، انتقاد از رفتارهای بانك مركزی در گذشته بود.
والا ما در جلساتی كه به طور مرتب با رییس كل و مدیران ارزی بانك مركزی داریم مسائل كارشناسی و نحوه تخصیص منابع به طرح های تولیدی و تامین سرمایه در گردش را مورد بررسی قرار می‌دهیم و احیانا نسبت به طرح ایرادها و نكات كارشناسی و چاره‌اندیشی برای آن‌ها، اقدام می كنیم.
آنچه در این روزها و در لابلای سطور رسانه‌ها مغفول واقع شد، توجه به نقش موثر نظام بانكی و در راس آن بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت مسائل پولی كشور است. بانك مركزی در دولت یازدهم به مدیریت سیف نقش موثری در كاهش معنادار تورم، كنترل رشد نقدینگی و به ویژه كاهش نوسانات نرخ ارز داشته كه این مهم در آماده كردن زمینه برای سرمایه گذاری و حمایت از تولید، بسیار اساسی است.
سیف را بیش از 20 سال است كه می شناسم و دوستی و ارادت داریم. زمانی كه وزیر اقتصاد دولت آقای هشتم بودم وی مدیرعامل بانك ملی بودند و ما از نزدیك با یكدیگر تعامل داشتیم. ایشان مدیری كاربلد، منطقی، قانونمند با احساس مسئولیت و در عین حال انسانی متدین است و در دو سال اخیر هم با حفظ این خصوصیات و با پشتوانه سی ساله در مدیریت بانكی و اقتصادی، دلسوزانه به یاری اقتصاد كشور آمده و نقش برجسته‌ای در هیات امنای صندوق توسعه ملی دارد.
اینجانب با سیف در شورای پول و اعتبار هم همكاری نزدیك دارم و همواره تعامل مثبتی با یكدیگر داشته‌ایم. اصلا اعتقاد ندارم كه مواضع احیانا انتقادی من متوجه شخصیت و یا سوء عملكرد سیف یا همكاران وی شود و لازم می‌دانم بر این نكته تاكید كنم.
البته در این میان از صحبت‌های بنده چنین استنباط شد كه 12 میلیارد دلار از سوی دولت و یا بانك مركزی برداشت شده كه به هیچ وجه صحت ندارد و ما جداگانه آن را تكذیب كردیم.
اقتصام(5)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد