خودروسازان با بهبود كیفیت و كاهش قیمت از شرایط بازار بدون رقیب بهره گیری كنند

تهران - ایرنا - عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازار انحصاری كه برای تولیدكنندگان خودرو كشور ایجاد شده است، گفت: خودروسازان داخلی، از موقعیت بازار بدون رقیب با كاهش قیمت و افزایش كیفیت بهره گیری كنند.

بهروز نعمتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انتظار مردم برای كاهش قیمت و افزایش كیفیت خودرو را بجا دانست و با اشاره به بازار انحصاری كه در اختیار خودرو سازان است، افزود: رفتار خودروسازان باید طوری باشد كه این بازار انحصاری كه براثر تعرفه ها برای آنان ایجاد شده را غنیمت شمرده و به بازسازی، افزایش كیفیت و كاهش قیمت بپردازند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان آنكه این فرصت به زودی از آنان گرفته خواهد شد و رقبای جدی وارد بازار خواهند شد، تاكید كرد: خودروسازان داخلی نباید به گونه ای رفتار كنند كه نتوانند در شرایط رقابت سهمی به خود اختصاص دهند.
وی تعیین تعرفه 40 درصدی و امكانات مختلف دولتی و ارز ارزان را از جمله عواملی كه موجب شده فعلا آنان یكه تاز بازار خودروی داخلی باشند، دانست و گفت: بازار رقابتی بالاخره اجازه تداوم این روند را نخواهد داد بنابراین خودروسازان برای رساندن خود به جایگاه اصلی باید از هم اكنون اقدام كنند.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آن شد تا خودروسازان داخلی برای رقابت پذیر شدن و افزایش كیفیت گام برداشته و رضایت مردم را جلب كنند تا در آینده مردم همچنان به آنها مراجعه كنند.
وی با اشاره به وجود تعدادی از شركت های بزرگ در كنار خودروسازانی كه زیان ده بوده و دو خودروساز بزرگ كشور زیان آنها را جبران می كنند، افزود: باید این شركت ها منحل شوند زیرا قرار نیست حیاط خلوت هایی كه برای عده ای بوجود آمد ادامه یابد و گریبان خودروسازها را بگیرد و آنان نیز دست در جیب مردم كنند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس در خصوص وضعیت بهره وری در خودروسازی های ایرانی نیز گفت: نمی شود گفت بهره وری در شركت های خودروسازی وجود ندارد اما آنچه تاكنون ما در بهره وری از خودروسازها توقع داریم، ایجاد نشده است.
به اعتقاد عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروسازان نمره قبولی در بهره وری نگرفته اند و باید از همه ظرفیت ها بهره گیری كنند تا تولیدات كیفی داشته و قیمت هم متناسب شود.
گفتنی است، شرایط اقتصادی جدید كشور باعث شده مردم در انتظار كاهش قیمت بسیاری از كالاها و خدمات داخلی باشند به طوری كه صنعت خودروی داخلی اكنون در تیررس بیشتر این انتظار قرار گرفته است.
اما برخلاف این انتظار عمومی آنها تصمیم گرفته اند قیمت محصولات خود را افزایش دهند و این تصمیم به افزایش قیمت در حالی صورت می گیرد كه به علت ركود چندین ماهه در بازار خودرو، قیمت برخی خودروها ارزان تر از قیمت كارخانه است و شورای رقابت هم كه بعنوان مسئول تعیین قیمت خودرو مشخص شده تاكنون در این باره اظهار نظری نكرده است.
محمدرضا نجفی منش رئیس هیات مدیره انجمن خودروسازان پیش از این گفته بود: مردم تصور می كنند كه با توجه به توافق هسته ای، خودروسازان خارجی وارد بازار ایران می شوند و تولیدات خود را ارائه خواهند كرد اما این اتفاق نخواهد افتاد و قیمت خودرو كاهش نخواهد یافت.
مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا گفته است: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در درجه اول افزایش كیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده خودرو است كه با یك برنامه ریزی صحیح می توانیم قیمت تمام شده خودروهای داخلی را كاهش دهیم.
اقتصام(4)2078**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد